پرسش :

مواد لازم و طرز تهیه اسپاگتی پنیر ایتالیایی را توضیح دهید.


پاسخ :
مواد لازم برای 4 نفر :
ماکارونی فرمی ---------------- 1 بسته 500 گرمی
گوجه فرنگی ------------------- 10 عدد متوسط ( پوره شده )
پنیر گورگنزولا *---------------- 100 گرم ( درشت رنده شده )
مخلوط شاهی و ترخان *------ به مقدار لازم ( برای تزئین روی غذا )
روغن زیتون -------------------- به مقدار لازم
نمک و فلفل -------------------- به مقدار لازم
گوجه گیلاسی ---------------- در صورت تمایل 5-6 عدد

طرز تهیه :
در قابلمه مناسبی تا نصف آب بریزید و یک قاشق غذا خوری نمک به آن اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید . بعد یک الی دو قاشق روغن زیتون به آن اضافه کنید و ماکارونی را داخل قابلمه بریزید و بعد از 7-8 دقیقه – بسته به نوع ماکارونی – آبکش کنید و بگذارید آب اضافی آن کاملا چیده شود .
در یک تابه دیگر ، مقداری روغن زیتون بریزید ( حدود 2 قاشق غذا خوری ) و پوره گوجه فرنگی را داخل روغن زیتون همراه با نمک و فلفل تفت دهید . وقتی کمی آب گوجه کشیده شد ، پنیر را به گوجه اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا کمی رنگ مخلوط صورتی شود . بعد زیر تابه را خاموش کنید تا مواد کمی خودشان را جمع کنند . ( در این مرحله فلفل سیاه روی آن بپاشید تا خوش عطر شود )
ماکارونی آبکش شده را با سس آماده مخلوط کنید و به مدت 2-5 دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید و به آرامی هم بزنید . ( طوری که ماکارونی ها له نشوند ) نمک و فلفل غذا را اندازه کنید و بعد در ظرف مناسب بکشید و با مخلوط شاهی و ترخان خرد شده ، روی غذا را تزئین و سرو کنید .
نکته :
پوره گوجه فرنگی : بعد از فیله کردن گوجه فرنگی ، گوجه فرنگی را داخل میکسر بریزید و 3-5 دقیقه کاملا میکس کنید و یا گوجه ها را خیلی ریز رنده کنید .
پنیر گورگونزولا نوعی پنیر معروف ایتالیایی است که از شیر پر چرب گاو تهیه میشود . نام این پنیر برگرفته از روستایی است در نزدیکی شهر میلان در کشور ایتالیا . ماندگاری این پنیر معمولا بین 3-4 ماه است . در ضمن پیشینه این پنیر به قرن 11 میرسد و در انواع مختلف ( رنگهای مختلف ) در دسترس قرار دارد . این پنیر در آشپزخانه های ایتالیا جای ویژه ای دارد .
مهمترین خاصیت این پنیر این است که در غذا به راحتی ذوب میشود ( بدون نیاز به فر ) و بعد از ذوب شدن باعث کشدار شدن غذا نمیشود . این پنیر در ایران در اکثر فروشگاه های معتبر مواد غذایی در دسترس است ولی اگر در دسترس شما نبود ، میتوانید به عنوان جایگزین از پنیر گودا استفاده کنید . طعم پنیر گودا به این پنیر زیاد شباهت ندارد ولی خاصیت کش نیامدن آن بعد از ذوب شدن باعث جایگزینی آن به جای این پنیر میشود .
با توجه به استفاده از روغن زیتون در این غذا میتوانید از چند دانه زیتون سبز یا سیاه بدون هسته نیز داخل یا روی این غذا استفاده کنید .
برای زیبا تر شدن ظاهر غذا میتوانید هنگام تفت دادن پوره گوجه فرنگی از تعدادی گوجه فرنگی گیلاسی درسته نیز استفاده کنید .
* برای تزئین روی غذا میتوانید از انواع سبزی معطر استفاده کنید . مخلوط طعم شاهی و ترخان برای این خوراک مناسب تر است .